Atkins eller kaloriberäkning eller vad?

Igår träffade jag Martina på kvällen. Vi sökte en topp och stövlar till henne och så var vi på Papa Giovannis Spaghetteria och käka lite pasta. De hade fått tillbaka på menyn min favorit: spaghetti med grillad höna och gräddig spenatsås. Det kan låta lite mystiskt med spenatsås men det är underbart!

Jag började grubbla efter pastan, att har jag nu överstigit mina kalorimängder för dagen, men nej, jag hölldes vid 1500 kilokalorier. Jag försöker alltså banta. Har försökt med Atkins, men kommit fram till slutsatsen att det är dumt att vara utan kolhydrater och sedan börja smått och äta av dem för i de flesta fallen bantar man och sedan går man upp igen.

Så jag kom fram till att bästa sättet att gå ner ett par kilon är att räkna hur mycket energi man äter och hur mycket man förbrukar. Sedan hittade jag en Internetsait där man kunde beräkna enligt ålder, vikt, längd, kön mm hur mycket man borde äta och hur mycket motionera för att gå ner 0,5-1 kg per vecka. Jag anser att det är en hälsosam takt.

Och jag äter hälsosamt! Mycket frukter och grönsaker, fullkornsris, bär, fettfri yoghurt, fullkornsbröd och så går jag dagligen på en powerwalk eller till simhallen och simma eller på vattenspring. Och om jag har fullt upp någon dag och inte hinner motionera, så stiger jag av bussen på en hållplats för tidigt, går hem från jobbet mm..

Och det fungerar bra! Har gått duktigt ner 1,5 kg på 2 veckor.

Ja, det bästa är nog att jag mår bra. Jag är inte hungrig och sur utan jag äter ofta och mångsidigt. Jag har också ätit några chokladbitar men allt är medräknat :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0